AERIL ZAFREL

πŸ“¨ respectedcitizen@gmail.com FB : Aeril Zafrel Twitter : @aerilzafrel WeChat & LINE : aerilzafrel_saw Fans Base : @zafrel_geng (Malaysia)

https://www.facebook.com/waaerilzafrel/

3,135 posts 2,287,060 followers 810 following

Attar nak berapa lagi adik??? Cc @w4w4_zainal

252πŸ’¬

Daun kering kat depan rumah tu jangan dibakar.kalau kreatif boleh buat aksesori macam ni.jimat bukan?? Kalau tak nak sama mcm wawa punya ni,cuba try daun pisang plak....

1,217πŸ’¬

#Repost @syifamelvin with @get_repost
・・・
Ramai gila weh tanya ni lens apa,kat DM tu xdak soalan lain smua pasal lens ni,hahaha! @wawasoftlens_hq patut bagi banyak2 utk i,hahahah! First time beli @wawasoftlens_hq ni in code Cappucino.. Selese and lembut.. nama pun soft kan! Dah! #BukanPaidReview saja nak kongsi supaya soalan2 begitu tak timbul lagi hahahahah

39πŸ’¬

Loading...

Jangan percaya apa dia cakap tau... πŸ™„πŸ˜πŸ˜Ž

108πŸ’¬

Kalau hayla pun terkejut tengok mak dia.bapak dia lagilah...

380πŸ’¬

Sesungguhnya tiap satu kali kita melakukan maksiat, maka ketika itu juga kita sedang menanam paku, duri, pecahan kaca atau bambu runcing, persis di jalanan yang akan kita lalui. Dan, kita pasti akan menginjaknya, tidak mungkin terlepas. Jadi, semakin kita banyak maksiat, maka semakin banyak kita menebar ranjau berbahaya yang pasti mencelakai diri kita sendiri.

Justeru, jangan menyalahkan orang lain ketika kita merasakan penderitaan. Penderitaan tersebut datang pasti kerana diundang oleh kezaliman diri kita sendiri. Masalahnya kita suka lupa akan hal ini. Setiap kali merasakan penderitaan, kita sibuk mencari kambing hitam, sibuk menyalahkan orang lain dan berat mengakui kesalahan diri sendiri. Padahal ALLAH sudah sangat selalu mengingatkan jika keburukan yang kita lakukan akan kembali pada kita.

Ertinya, langkah terbaik ketika kita merasa menderita adalah segera memeriksa diri dan bertaubat. Jangan pernah merasa suci dari dosa kerana manusia memang tempatnya salah dan khilaf. Boleh jadi ada dosa yang lupa kita taubati, atau boleh jadi ada orang lain yang terzalimi oleh kita tanpa disedari.

Kemudian, iringi setiap taubat dengan berbaik sangka kepada ALLAH . Yakini setiap apa pun jua bentuk kesakitan yang menimpa kita itu, tiada lain adalah method kasih sayang-Nya kepada kita. Agar kita senantiasa ingat kepada-Nya, memohon perlindungan-Nya dan memperbaiki kualiti diri. Ketika kita bermaksiat, tak ada satu pun yang meleset untuk dicatat oleh malaikat. Setiap bahagiannya diperhitungkan dan diberikan balasannya kepada kita.
.
"Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kepada ALLAH . Sesungguhnya Dia-lah yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. al-Anfal [41]: 36).
.
Banyak kemaksiatan yang terjadi disebabkan seseorang tidak bersabar menghadapi godaan syaitan & pupukan nafsu. Padahal jalan menuju neraka senantiasa dibuat indah oleh syaitan, sehingga bisa menjerat manusia yang tergoda.
.
β€œSurga itu diliputi dengan perkara-perkara yang dibenci (oleh jiwa), sedangkan neraka itu diliputi oleh perkara-perkara yang disukai oleh syahwat.” (HR. Muslim). #IbnuSunari #MeminjamHikmah #LebaiHatim

54πŸ’¬

Loading...

Mana ntah gigi dia ni....

636πŸ’¬

@w4w4_zainal oooo @w4w4_zainal butang baju aku mana dah.....
#PSS

297πŸ’¬

Balik sudah makcik arab....

506πŸ’¬

Loading...

Korang dah dapatkan belum warna2 lens ni?? 😍😍😍cantikan ? Mcm mata ori...
. @wawasoftlens_hq
Da lebih 40,000 kotak terjual ..kebykan beli terus jatuh hati😍

Dapatkan sebelum terlambat😚😚 whatsapp now 0145559477
atau hubungi stokis terdekat anda
@wawasoftlens.akyra SUBANG
@wawasoftlens SHAH ALAM
@perfumebyme_kualalumpur JALAN TAR,KL
@wawasoftlens.kl WANGSA MAJU
@eyeblink.wawasoftlens.official AMPANG
@wawasoftlensofficial
PULAU PINANG
@wawasoftlens.bangi BANGI
@wawasoftlens.kajang KAJANG
@feelthebeauty18 / @lucymayalens SINGAPORE
@wawasoftlens.kuantan KUANTAN
@wawasoftlens_syaa TERENGGANU
@wawasoftlens.bytheyayayeahs TAMAN MELAWATI
@wawasoftlens.kuching KUCHING

@wawasoftlens.jb (JB)
@epersona.wawasoftlens N.9
@lovelylook.wawasoftlens SEREMBAN
@wawasoftlens_kelantan KELANTAN
@wawasoftlens.official.sabah KOTAKINABALU,SABAH
@wawasoftlens.tawauld LAHAD DATU,SABAH
@wawasoftlens.PERAK IPOH, PERAK

162πŸ’¬

Inilah sebuah ibadah yang amat yang dirindukan hati, sangat dinantikan jiwa dan begitu dialu-alukan roh kita. Betapa tidak, ibadah ini merupakan salah satu rukun Islam, yang kita harap semoga ALLAH mengurniakannya kepada setiap muslim dan muslimah. Ibadah ini adalah HAJI & UMRAH. .
.
Tidakkah anda rindu untuk mengunjungi Rasulullah???
.
Tidakkah anda rindu untuk berhaji ke Baitullah al-Haram (Rumah ALLAH yang suci)? .
.
β€œ Barangsiapa haji ke Baitullah, tanpa berkata/berbuat kotor maupun berbuat kefasikan, maka ia akan kembali (pulang dalam keadaan suci) seperti
saat ia dilahirkan oleh ibunya.” .
.
Kembali seolah saat dilahirkan oleh ibunya! Sungguh, hal ini selayaknya memerlukan niat yang betul-betul tulus. .
.
β€œAntara satu umrah dengan umrah yang lainnya, adalah kaffarah (penghapus) untuk dosa-dosa (yang dilakukan) di antara kedua umrah itu. Dan haji yang mabrur, tidaklah mempunyai balasan yang setimpal melainkan surga!.” .

Surga??? Ya,demi ALLAH, balasannya adalah surga! .
.
Hati kita pasti bersukacita mendengar 2 hadith di atas. Wahai yang telah berniat dengan lidahnya, niatlah anda sekarang dengan hati dan jiwa kita.
.
Bersabda Rasulullah lagi: β€œPara pelaku haji dan umrah adalah utusan-utusan (menuju) ALLAH.
Jika mereka berdoa kepada-Nya, Dia akan mengabulkan,
jika mereka meminta kepada-Nya, Dia akan memberi; dan
jika memohon ampunan kepada-Nya, Dia pun akan mengampuni mereka.”. .

Utusan menuju ALLAH?
Ya, para pelaku haji dan umrah adalah kekasih-kekasih ALLAH. Kita semua tahu bagaimana para utusan itu dilayani. Mereka disambut di sebuah aula besar dengan begitu meriahnya. Ini merupakan kebiasaan manusia menyambut sesama manusia. .
.
Nah, apalagi jika ALLAH yang menyambut ? Tidakkah anda suka mnjadi utusan ALLAH? Alhamdulillah, andai itu memang perasaan kita, Ayuh! Sekarang bertawakallah kepada-Nya dan segera laksanakan haji atau umrah ke rumah-Nya. Atau paling kurang mulailah berniat, jika kita memang belum lagi memiliki kemampuan.
#IbnuSunari #MeminjamHikmah #LebaiHatim

15πŸ’¬

Kalau sebelum ni sebelum post gambar kat ig mesti kena edit sikit2 ..tpi sejak pakai huawei mate 10 pro ni xperlu da sy nak susah2 edit pic sbb AI pada huawei ni boleh mengesan sehingga 13 objek ..tak perlu edit and filter..hp ni sendiri yg sesuai kan warna,kontras,& kecerahan utk menghasilkan gambar setanding kamera DSLR!
Cun kan?!! Slide kekanan kalau nak tengok hasilnya...
#huaweimate10pro
#huaweimobileAi
#artificalIntelligence

101πŸ’¬

Loading...

Semoga pemergian dirimu ALLAH menjaga lurusnya niat dan amalanmu sehingga pulang dari umrah kelak. Mohon doa kalian buat sang ratu hati saya ini...

514πŸ’¬

HAHA Kenapa kepala geleng2 ni ??? .
.
Alhamdulillah stock baru dah sampai... @wawasoftlens_hq .banyak warna dah restock. Korang boleh whatsapp
Untuk order

Dapatkan sebelum terlambat😚😚 whatsapp now 0145559477
atau hubungi stokis terdekat anda
@wawasoftlens.akyra SUBANG
@wawasoftlens SHAH ALAM
@perfumebyme_kualalumpur JALAN TAR,KL
@wawasoftlens.kl WANGSA MAJU
@eyeblink.wawasoftlens.official AMPANG
@wawasoftlens.cheras CHERAS
@wawasoftlensofficial
PULAU PINANG
@wawasoftlens.bangi BANGI
@wawasoftlens.kajang KAJANG
@feelthebeauty18 / @lucymayalens SINGAPORE
@wawasoftlens.kuantan KUANTAN
@wawasoftlens_syaa TERENGGANU
@wawasoftlens.bytheyayayeahs TAMAN MELAWATI
@wawasoftlens.kuching KUCHING

@wawasoftlens.jb (JB)
@epersona.wawasoftlens N.9
@lovelylook.wawasoftlens SEREMBAN
@wawasoftlens_kelantan KELANTAN
@wawasoftlens.official.sabah KOTAKINABALU,SABAH
@wawasoftlens.tawauld LAHAD DATU,SABAH
@wawasoftlens.PERAK IPOH, PERAK

90πŸ’¬

Macam mata ori kan warna ni dazzling grey dari @wawasoftlens_hq ni

Da lebih 40,000 kotak terjual ..kebykan beli terus jatuh hati😍

Dapatkan sebelum terlambat😚😚 whatsapp now 0145559477
atau hubungi stokis terdekat anda
@wawasoftlens.akyra SUBANG
@wawasoftlens SHAH ALAM
@perfumebyme_kualalumpur JALAN TAR,KL
@wawasoftlens.kl WANGSA MAJU
@eyeblink.wawasoftlens.official AMPANG
@wawasoftlens.cheras CHERAS
@wawasoftlensofficial
PULAU PINANG
@wawasoftlens.bangi BANGI

@feelthebeauty18 / @lucymayalens SINGAPORE
@wawasoftlens.kuantan KUANTAN
@wawasoftlens_syaa TERENGGANU
@wawasoftlens.bytheyayayeahs TAMAN MELAWATI
@wawasoftlens.kuching KUCHING

@wawasoftlens.jb (JB)
@epersona.wawasoftlens N.9
@lovelylook.wawasoftlens SEREMBAN
@wawasoftlens_kelantan KELANTAN
@wawasoftlens.official.sabah KOTAKINABALU,SABAH
@wawasoftlens.tawauld LAHAD DATU,SABAH
@wawasoftlens.PERAK IPOH, PERAK

144πŸ’¬

Loading...

Ψ§ΩŽΩ„Ω„Ω‘ΩŽΩ‡ΩΩ…Ω‘ΩŽ Ψ΅ΩŽΩ„Ω‘Ω ΩŽΨΉΩ„Ω‰ Ψ³ΩŠΨ―Ω†Ψ§ Ω…ΩΨ­ΩŽΩ…Ω‘ΩŽΨ―Ω وَ ΨΉΩŽΩ„ΩŽΩ‰ ِؒل Ψ³ΩŠΨ―Ω†Ψ§ Ω…ΩΨ­ΩŽΩ…Ω‘ΩŽΨ―
#IbnuSunari #MeminjamHikmah #KiyaiFattah :
Ketika sesuatu terjadi tidak sesuai dengan apa yang kita harapkan, tahan diri untuk mengeluh. Apalagi sampai berprasangka buruk kepada ALLAH. Mengatakan ALLAH tidak adil, atau perkataan-perkataan lain yang malah membuat kita kufur. Na'udzubillahi min dzalik.
.
Lalu, bagaimana agar kita memiliki kemampuan menghadapi sesuatu yang tidak diharapkan dengan tenang dan berprasangka baik ke ALLAH? Salah satu ikhtiar yg boleh dilakukan, memiliki sikap siap sedia menghadapi yang sesuai maupun tidak cocok dengan keinginan kita.

Mengapa harus bersedia? Kerna kita punya rencana dan ALLAH pun punya rencana. Sedangkan yang pasti terjadi adalah rencana-Nya. Mustahil dlm hidup ini seluruh keinginan kita terwujud sepenuhnya. Silakan mentafakuri perjalanan hidup selama ini. Nyata sekali ternyata di antara sekian banyak peristiwa yang kita alami, jauh lebih banyak yang tidak selari dengan keinginan kita, dibanding dengan yang cocok dengan keinginan. Namun demikian, hidup ini tetap berjalan terus.

Andai saja semua keinginan terjadi sepenuhnya, sungguh tak ada lagi yang menarik dalam hidup ini. Dunia ini pun akan kacau balau. Bayangkan saja jika setiap yang ingin menjadi 'Ketua Negara' lalu terkabul keinginannya, tentulah kehidupan kita menjadi kacau dan memang tidak mungkin terjadi.

Perumpamaan lainnya, kita pasti ingin sihat & orang lain pun di seluruh dunia pasti menginginkan sihat. Bila semua terkabul sihat seluruhnya, apa yang terjadi? Doktor tak lagi memiliki 'tamu', hospital seketika sepi dan yang dahsyatnya pembuat serta pembekal ubat hilang pekerjaan. Ada pun yang menjadi masalah adalah saat kita salah menyikapi sakit, atau pun salah menyikapi sihat.

Hal yang baik menurut kita, belum tentu baik menurut ALLAH. Kerna terkadang pengetahuan kita, bercampur hawa nafsu sering membuat kita tergesa-gesa. Kita pun menjadi kurang arif melihat kebenaran. Begitu pula yang buruk menurut kita, mungkin yang terbaik menurut ALLAH yang Mahatahu segalanya.
.
πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

44πŸ’¬

Bosan jgak duduk hospital ni ..πŸ˜† nasib baik ada HUAWEI MATE 10 PRO jadi peneman..tengok movie boleh..main game boleh...jadi kan desktop mode pon boleh..x perlu dah nak bawak laptop yg besar tu..hanya sambungkan cabel USB-C ke HDMI & sekaligus menjadikan huawei mate 10 pro seumpama komputer kecil anda😍
Lagi 1 huawei mate 10 pro ni kan boleh jadi kan remote anda..mcm sy sy jdi kan hp ni remote aircond and tv sbb remote aircond and tv selalu lenyapπŸ˜† hahaaha
#huaweimate10pro
#huaweimobileAi
#artificallntelligence

591πŸ’¬

Balik dari korea haritu terus demam... doakan semoga attar cepat sembuh...
.
Kalau dia demam sebab cuaca.Mybe lepas ni kena pindah korea kot..

613πŸ’¬

Loading...

Sebaik2nya masa dalam hidup adalah ketika kita merasa sangat memerlukan ALLAH. Ketika kita merasa tidak berdaya, tidak bererti apa2. Sesungguhnya, itulah saat terbaik seorang hamba.

Maka, jika ada yg bertanya, apakah rezeki yg paling besar? Jawabannya adalah saat kita diberikan taufik, menjadi orang yg merasa tidak berdaya di mata ALLAH. Orang seperti ini merasa segala ilmu, pengalaman, kemuliaan yang boleh jadi didapatkannya, tidak bererti apa2 di sisi ALLAH. Yang ada hanyalah rasa malu kpd ALLAH.

Sebaliknya, ketika kita merasa berdaya, merasa mampu, menganggap diri memiliki ilmu, pengalaman, amal soleh, maka itulah hijab yang membuat kita terhalang dari pertolongan ALLAH. Kerna, saat paling mustajabnya doa adalah ketika kita mengaku tidak berdaya apa2, hina, kotor, bahkan merasa tidak mempunyai kebaikan sedikit pun yang dapat dipersembahkan kpd ALLAH. Sekaligus, ia juga mengakui kurnia ALLAH yg sangat besar, banyak, tidak terhitung yang senantiasa dilimpahkan kepadanya.
.
Jika merasa diri memiliki semuanya, ALLAH akan memberikan β€œbonus” yang merosak dirinya. Pertama, akan dicabut ketenangan hati dari diri. Selalu resah & gelisah. Tidak pernah tenang menghadapi apa pun. Bagaimanakah orang seperti ini menikmati hidupnya? β€œBonus” kedua, setiap menghadapi suatu masalah, akan berbuah masalah baru, atau masalah lainnya yg juga pelik. Segala upaya yang dikerahkan untuk menyelesaikan masalah tidak berhasil, kerana tidak dituntun ALLAH. Sungguh menyedihkan orang seperti ini, hidupnya tidak pernah tenang sebab tidak mampu menyelesaikan masalahnya. .
.
Jadi, jika ingin menikmati hidup bahagia, belajarlah terus merendahkan diri di hadapan ALLAH. Merasa diri tidak memiliki apa pun. Semuanya hanya titipan yang boleh saja serta merta diambil ALLAH. Kalau sudah demikian, pasti tersingkap hijab seorang hamba & ALLAH. Nescaya hanya kebahagiaan hidup dirasai.

Semoga kita dimampukan ALLAH menjadi orang yg senantiasa malu, merunduk kpd ALLAH. Sangat malu, tidak ada apa2nya diri ini. Kerna, tidaklah ada orang yang merendahkan diri & hatinya, kecuali diangkat darjatnya oleh ALLAH.
#IbnuSunari #MeminjamHikmah #KiyaiFattah

69πŸ’¬

Ada sapa2 nampak orang ni tak?? Kes penipuan 100k . Dah whatsapp dia and isteri dia . Dia bagi bluetick je.keluarga dia pun tak nak bertanggungjawab . ....hmmmm

156πŸ’¬

Bila kusangka photo rupanya video...
.
Erayang.... suluk sekali la bha photoghrapernya ini....
.
Orang sabah je paham bahasa ni.. TAG bha orang sabah πŸ˜‚πŸ˜‚

1,253πŸ’¬

2018. It’s time to work harder and do what makes me happy demi si dia and anak-anak.

Tidak ada alasan untuk malas dan mengharapkan orang lain. Business dan karier seni adalah sesuatu yang saya kejar, tetapi keluarga menjadi keutamaan. .
Saya percaya bahawa saya boleh berjaya seperti orang lain. Lantaran itu walau apa pun halangan yang datang, saya kena kuat dari segi mental, fizikal dan juga emosi demi mencapai apa yang saya inginkan. Macam kali ni, sampai-sampai je dari balik bercuti dengan keluarga, terus ada meeting. Tak sempat nak balik rumah, penat jetlag, namun tetap melayan anak-anak dan yang penting diri kena cergas. πŸ˜¬πŸ˜œπŸ™ƒπŸ˜‰πŸ˜€
.
Nasib baik ada Red Bull! Memang boleh rasa yang minuman ni sangat best untuk recharge balik tenaga dan dapat hilang rasa penat dan letih sepanjang hari! Tambah lagi, ada ingredient seperti Taurine dan Vitamin B3, B5, B6, B12 yang membuatkannya minimun yang unggul! InsyaALLAH! Hidup rasa sentiasa cergas dengan @RedbullMalaysia #StartRight #ChargeAhead . Thanks Redbull! :)

192πŸ’¬

Good morning semua. Ciki ciki.. bum bum muah muah nyet nyet....

596πŸ’¬

Hayla nak kiss boleh??

536πŸ’¬

Goodbye beard.

520πŸ’¬

ni lagu apa?

1,849πŸ’¬

Korang rasa sapa paling comel ??? Jangan jawab wawa,Kembang nanti dia ..Haha πŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆ

736πŸ’¬

Alhamdulillah sudah 6 tahun perkahwinan kami... terima kasih isteri kerana memberikanku kekuatan untuk terus menjaga dan Mengetuai nakhoda ini...
.
aku ingin hubungan kita di dunia ini berakhir dengan bahagia, berpisah bukan karena orang ketiga atau karena perbedaan. Tetapi aku ingin kita berpisah disaat aku tak lagi mampu berdiri dan bernafas untukmu.” . .
Mohon titipan doa kalian buat kami ya....

988πŸ’¬

Anyonghaseyo.... korang jangan lupa makan sayo...

378πŸ’¬

Perjalanan hidup masing2 kita dihiasi oleh keadaan manis & pahit. Seandai boleh memilih, tentu kita akan memilih kehidupan yg manis. Tidak ada di antara kita yg menginginkan hidupnya susah. Lantaran kepahitan hidup hanya terkesan sebagai jurang penderitaan, musibah & tempat berputus asa.
.
Padahal sebetulnya belum tentu begitu. Pahit & manis, susah & senangnya hidup itu memiliki persamaan. Sama-sama ciptaan ALLAH & sama-sama mampu menjadi berharga bagi kita. β€œMungkin engkau mendapatkan kurnia ilmu makrifat pada saat gelapnya kesedihan, apa-apa yang tidak engkau dapatkan pada saat terangnya nikmat kesenangan. Kamu tidak mengetahui yang mana lebih dekat kepadamu manfaat keuntungannya.” (al-Hikam, no.161).
.
Yang berharga dari keduanya adalah yang dapat membuat kita tersungkur bertaubat & semakin dekat kepada ALLAH. Senangnya hidup dapat menjadi berharga jika dalam kesenangan itu kita sedar bahwa seluruh kesenangan datang dari ALLAH, sehingga kita pun bersyukur. Begitu dengan kesusahan. Ia akan menjadi amat berharga, bila dengannya kita semakin sedar dan mendekat kepada-Nya.
.
Sebaliknya, kesulitan dan kesenangan itu sama-sama tidak bererti apa-apa, jika kita lupa bahawa segala sesuatu diciptakan & dikuasai oleh ALLAH. Kesenangan atau kelapangan sebesar apa pun, hanya akan membangun kegelisahan sebesar itu pula, kalau kita tidak bersyukur. Dan kesedihan atau kepahitan hanya akan membuat perihnya berlarut-larut dan melumut, kalau tidak segera mendekat kepada-Nya. Tanpa mengingat bahawa keduanya ciptaan ALLAH, maka tidak akan ada kebaikan di sana, dan bahkan menjadi bahaya bagi diri sendiri.
.
Misalkan ketika kita terlilit hutang. Resahnya hati kita & semakin gelisah oleh ancaman yang menagih boleh saja menjadi tenang kalau dengan kesulitan itu kita tersungkur bersimbah air mata, bertaubat. Dalam kesusahan kita menghiba kepada ALLAH & menggunakan kepahitan itu untuk mendekat kepada-Nya. Sehingga walaupun kita diancam, ALLAH yg akan menjaga kita.

Mari kita terus mengingat bahwa ALLAH Yang Mahamenguasai seluruh ciptaan, supaya kesusahan dan kesenangan itu sama-sama dapat berharga dan menjadi kebaikan dalam sisa hidup kita.
#IbnuSunari #MeminjamHikmah #LebaiHatim

17πŸ’¬